سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که نرمخو گردد، دوستی اش [در دل ها [جایگیرمی شود [امام علی علیه السلام]

سایه روشن

 
 
چیزی به اسم سریال ماه مبارک رمضان(دوشنبه 85 مهر 17 ساعت 3:36 عصر )

هر سال بساط همیشگی پس از سفره افطار تماشای دسته جمعی سریال ها از شبکه های مختلف سیما است. سریال هایی که فقط برای عدم کسب فیض در ماه مبارک رمضان کلید خورده اند، سریال هایی که شاید مسبب اصلی برچیده شدن خیلی از این جلسات قرآن و شرکت در نماز جماعت ها شده اند (باور نداری دو دقیقه پای حرف بزرگتر بشین).اما از این درد دل ها که بگذری قرض من از درج این مطلب بررسی سریال های  ماه رمضان از شبکه های سیماست:

  سریال های ماه مبارک مضمونی خانوادگی، عشقی و در مخلص کلام به اصطلاح اجتماعی دارن که پر کردن وقت مردم مهمترین دغدغه شان است که حتما  باید به 30 قسمت کشیده بشه. چند سال معدودیه که صداوسیما با نشستن آقای ضرغامی در مسند ریاست، رویه و رویکرد به اصطلاح دینی به برنامه ها و سریال های تلویزیون داده است مثلاً خانم ها غالبا در هر نقشی که باشند (منظور خانم یا دختر پولداره) نباید حتی یک تار موش پیدا باشه (خوب خدا خیرشون بده،‏خیلی وقت بود داد می زدیم) یا توی هر سریال باید حتما یک نفر در نقش حاج آقا یا یک شخص مومن باشه، فرقی هم  نمی کنه که چقدر دیالوگ هاش مقبول و فنی باشه، صدای اذان از پایه های اصلی فیلمه (بازم خدا خیرشان بده). هر چند این حرکات بسیار ارزنده و جای تشکر دارد اما دیمی کار کردن و مسئولیت از سر باز کردن (این که به هر نحو و شکلی که شده توی فیلم باید دین دیده شود) حرفی دیگر.

از روده درازی هم که بگذریم نوبت به بررسی چند جمله ای سریال ها می رسه:

شبکه اول سیما: صاحبدلان- توی این سریال دو برادر یکی مال مردم خوار و پولدار و دیگری بی پیرایه و زاهد روبروی هم قرار می گیرند. و جالب اینجاست کم مانده خلیل ادعای پیامبری کنه و نعوذ بالله خودش رو نماینده تام الاختیار خدا معرفی کنه. از شیخ رجبعلی خیاط شنیده بودیم اما به این غلظتش رو خبر نداریم.

شبکه دوم سیما: آخرین گناه- دکتر مودت (حمید پگاه) محور این سریاله و چشمی رو که از طریق عمل بدست آورده بصیرت از آب درآمده و با این سلاح!!! می خواد بره به جنگ آدم بدها. کار به جایی رسید که sms ها بهانه جدیدی رو پیدا کرده اند مثل ثبت نام برای چشم آقای بهجت و ... ، واقعا ارزش این نعمت الهی این مقدار است که با پیوند بتواند خاصیت الهی خود را حفظ کند!!!

شبکه سوم: زیرزمین- طبق روال هر سال این شبکه سریالی با درون مایه طنز رو واسه این ماه آماده پخش کرد که جریان کلاه برداری و نامردی به خلق الله رو به تصویر می کشه که بازی زیبای اویسی آدمی رو مجبور به نشستن می کنه. ولی خودمونیم این رسانه ملی آموزشگاه خوبی واسه کسب تخصص هایی مثل : دزدی و کلاشی و مال مردم خوریه، ان شاء الله که بد آموزی برای مردم و آموزش تکمیلی واسه دزدا نداشته باشه.

شبکه تهران: بوی خوش زندگی- داستان این مجموعه از این قراره: مجتبی، رضا و سیامک توی خونه دانشجویی به همراه عمو رستم زندگی می‌کنن. مجتبی دانشجوی رشته زبان انگلیسی است که در کنار تحصیل به عنوان پیک در یک پیتزا فروشی کار می‌کنه. رضا هم که دانشجوی رشته پزشکی است، بعد از ظهرها در یک کارواش کار می‌کنه. سیامک هم که دانشجوی رشته ادبیات فارسی است، گاهی مسافر کشی می‌کنه. این سه شخصیت هر یک داستان خود را دارن. در مقطعی از داستان سرقت موتور مجتبی باعث می‌شود که همه برای حل مشکل او به فکر بیفتند...اما نکته ظریف این سریال بازی تصنعی پویا امینی در نقش یه جوون مومنه که من به شخصا دلزده می شم اگه این نقش رو کمی بی دین تر شخصیت پردازی می کردن و در حاشیه اون مقولههههه دین رو چاشنیش می کردن اثر بخش تر بود.

شاید حق مطلب ادا نکردم که فکر می کنم به خاطر کم وقتی و گزیده گویی بود. خوشحال می شم نظر بدید.



 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?